De snelweg A2 splijt Maastricht niet langer in tweeën, dankzij de Groene Loper door West 8. Met de ondertunneling van de snelweg, een park erbovenop en een zes kilometer lang fietspad is Oost-Maastricht na ruim zestig jaar weer hecht verbonden met de rest van de stad. Een schoolvoorbeeld van hoe een gemeente haar gelittekende stad kan genezen.

Met bovenstaande woorden opent het artikel van redacteur Reinoud Schaatsbergen. Hij fietst met Edzo Bindels, partner West 8, over De Groene Loper en gaat met hem in gesprek over het grote project. Meelezend op rollende wielen luisteren we naar stedenbouwkundige overwegingen en de impact van De Groene Loper.
Stedenbouw is een metier van de lange adem. In 2006 besloot de gemeenteraad de A2 te ondertunnelen, nu 18 jaar later is het resultaat daar, kun je fietsen, lopen, wonen waar voorheen de snelweg lag. De tunnel zorgt voor een grote verlichting van het stedelijk verkeerssysteem en bevrijdt de stad van lawaai, stank en verkeersoverlast. Het project heeft een belangrijke impuls gegeven aan de ontwikkeling van de stad en het welzijn van haar inwoners.
Op uitnodiging van West 8 hebben HILBERINKBOSCH architecten, BRINK architectuur & stedenbouw, DAT, Martens, Willems en Humblé architecten en Mathieu Bruls honderden nieuwe woningen ontworpen die afwisselend geschakeld langs De Groene Loper zijn gebouwd. De afwisselend geschakelde woningen hebben een rijke beleving opgeleverd.
Lees het fijn beschouwende artikel ‘De Groene Loper in Maastricht is een collage van stedelijke gebieden’ op de site van De Architect.
Klik HIER voor de architectuur van 38 woningen en 53 appartementen van HILBERINKBOSCH voor De Groene Loper.
