ZESTIEN EIKEN WABI-SABI SCHUUR

Met ‘Laten we tomeloos ambitieus blijven terwijl we accepteren wat niet af en volmaakt is.’  besluit Kirsten Hannema haar artikel op Architectenweb voor het behoud van imperfectie. Ze haalt Zestien Eiken Schuur aan als voorbeeldproject voor het opnemen van wabi-sabi als vaste waarde in de architectuur.

We konden zelf niet vermoeden welke imperfecties op het pad zouden komen, om er enkele te noemen: op het nieuwe beton sijpelde looizuur uit het vers gezaagde eikenhout, er verschenen zwarte vlekken in het hout door ingegroeid prikkeldraad in de stammen, er ontstonden scheuren in de bekisting door de werking van het hout wat zich toonde in de huid van het beton . Het is toeval en toelaten, met levendigheid als resultaat.

Kirsten Hannema:

In zijn essay ‘De kunst van richting te veranderen’ (2020) refereert voormalig rijksbouwmeester Floris Alkemade als zodanig aan Kintsugi. We moeten voortbouwen op bestaande stedelijke structuren, overstappen op het bouwen met tweedehands en biobased materialen, die natuurlijk en dus niet perfect zijn. Denk aan de Zestien Eikenschuur die Hilberink Bosch Architecten bouwde van hout van eigen land, dat vanwege kleine afwijkingen door de houtfabriek was afgekeurd.

Voor het hele artikel op Architectenweb klik HIER
Wil je meer weten over Zestien Eiken Schuur klik HIER

werkend bekistingshout is een gat in het beton
bruine vlekken op het nieuwe beton door het sijpelen van looizuur uit het eikenhout en door opspattende grond, foto Rene de Wit

 

klik op de afbeelding om naar het artikel te gaan